Zoeken in GGD Amsterdam
Verbergen
De GGD richt zich op alle inwoners van Amsterdam,­ Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn.

Klantmanager aan het woord

13 december 2017

Op deze pagina - Klantmanager aan het woord


Ik weet nu dat het een kreet om hulp is

'Ik heb veel geleerd tijdens de bijeenkomst over eenzaamheid en suïcidepreventie. Ik weet nu welke uitspraken van klanten kunnen wijzen op gedachten over suïcide. Bijvoorbeeld: 'Als de kinderen er niet waren, had ik allang de stekker eruit getrokken.'

Sinds 2013 ben ik klantmanager activering. Ik werk op het stadhuis, soms werk ik ook in de Huizen van de Wijk. Klanten komen naar ons toe. Ze hebben een uitkering en het is mijn taak om ze te activeren. Ik kijk waar iemand naartoe wil en daar help ik ze bij.

Wat mij opvalt? Eenzaamheid komt bij allerlei groepen mensen voor, niet alleen bij ouderen en niet alleen bij vrouwen. Bij jonge mensen zie ik dat het vaak te maken heeft met een depressie of ziekte. Oudere vrouwen beginnen vaak over de kinderen. Dat ze alleen nog leven, omdat ze kinderen hebben.

Tijdens de workshop over suïcidepreventie heb ik geleerd dat dergelijke uitspraken een kreet om hulp zijn. Dat wist ik niet. Ik merk zelf trouwens dat het vooral de vrouwen zijn die praten over eenzaamheid en zelfdoding. Mannen beginnen er niet over. Maar als ik zelf ook wat persoonlijker word, gaan ze wel praten.

En dan? De GGD is voor mij een belangrijk vangnet. Als dat nodig is, verwijs ik mensen door.’

Carl Hu-A-Ng, klantmanager gemeente Amsterdam