Pad tot huidige pagina

Nieuwe werkwijze Soa-polikliniek

24 mei 2018

Beste bezoeker,

Hierbij willen wij u informeren over de nieuwe werkwijze van de Soa-polikliniek die we de komende maanden gaan invoeren.

Afspraak maken en invullen vragenlijst via het internet

De Soa-polikliniek van de GGD Amsterdam gaat in de loop van 2018 haar werkwijze stapsgewijs vernieuwen. Hierdoor hopen we u nog beter van dienst te zijn. Mensen die online een soa-test en/of Sense-afspraak maken, worden gevraagd om (thuis) alle benodigde gegevens in te vullen (deze gegevens worden nu in de spreekkamer gevraagd). U krijgt via de e-mail een afspraakbevestiging en een QR-code. Ook krijgt u informatie over de werkwijze op de Soa-polikliniek.

Op de Soa-polikliniek: meer zelf doen

Op de dag van de afspraak:

  • scant u bij binnenkomst de QR-code en krijgt u een oproepnummer.
  • aan de balie worden daarna de online ingevulde gegevens gecheckt en bevestigd en geeft u toestemming voor het consult. Hierna krijgt u de testmaterialen uitgereikt.
  • de testen (urine, en/of een uitstrijk van de vagina, anus en keel) neemt u zelf af in de daarvoor bestemde toiletruimte. In die ruimte ziet u een filmpje met uitleg hoe u dit zelf kunt afnemen. Afhankelijk van uw zorgvraag wordt bepaald of u een consult krijgt bij een doktersassistent of een verpleegkundige. Het is ook mogelijk dat u alleen een zelfafnametest test krijgt aangeboden waarbij geen gesprek met een zorgverlener plaatsvindt. Sommige mensen kunnen na afname de kliniek verlaten en anderen wachten op een lichamelijk onderzoek en/of bloedafname of behandeling.

In deze nieuwe werkwijze is er meer tijd voor een gesprek voor degene die daar behoefte aan hebben. In de meeste gevallen kunnen we de uitslagen van de soa-testen binnen 2 werkdagen via een sms en/of e-mail met u delen.

Hier kunt u twee filmpjes bekijken:

Uitleg routing Soa-poli

Afname instructie

Verbouwing

De ingang van de Soa-polikliniek wordt verplaatst. U komt straks binnen via de hoofdingang van de GGD, de Nieuwe Achtergracht 100. De verbouwing (ook intern) is gepland in de tweede helft van 2018.

Verruiming openingstijden

In de tweede helft van 2018 gaan we de hele dag open. De nieuwe openingstijden zijn: op werkdagen (maandag t/m vrijdag) vanaf 08:30 uur tot 17:30 uur en op donderdagavond tot 22:00 uur.

Hiv sneltest: minder vaak

De Soa-polikliniek gebruikt nu twee soorten hiv-testen. Een hiv-sneltest die binnen 30 minuten een uitslag geeft en een zogenaamde combo hiv-test. De sneltest is vanaf 12 weken na gelopen risico op hiv betrouwbaar en de combotest na 6 weken. De hiv-sneltest, zal per 1 mei in veel gevallen vervangen gaan worden door de combotest. We gaan dus niet minder mensen op hiv testen, maar mensen hoeven veelal geen half uur meer te wachten; ons streven is om de uitslag van de combotest binnen 2 werkdagen bekend te maken.

Het Burgerservicenummer (BSN): niet verplicht

Omdat u op de Soa-polikliniek anoniem getest kunt worden, vindt er nu nog geen identiteitscontrole plaats. De kliniek kan hierdoor niet garanderen dat de opgegeven persoonsgegevens juist zijn en kan daarom de bezoekers geen uitslagen op papier geven. Anonieme cliënten blijven anoniem en van hen wordt geen uitslag aan derden verstrekt.

Om in de toekomst beter met andere zorgverleners waaronder de huisartsen te kunnen communiceren, zal de Soa-polikliniek omstreeks juni/juli 2018 het Burgerservicenummer (BSN) gaan invoeren. Verwijsbrieven, uitslagenbrieven naar huisartsen/specialisten en recepten kunnen dan veilig digitaal verzonden worden, o.a. met Zorgmail.

Het wel of niet geven van uw BSN blijft uw persoonlijke keuze. Het is geen verplichting en heeft geen invloed of u wel of niet getest wordt. Uw BSN wordt door middel van een geldig identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs) bij ieder bezoek gecontroleerd.

We hopen u voldoende geïnformeerd te hebben.

Het Soa-polikliniek team