Zoeken in GGD Amsterdam
Verbergen
De GGD richt zich op alle inwoners van Amsterdam,­ Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn.

Tips voor de opvoeding

27 januari 2017

In het kort

Belangrijk bij de opvoeding van een kind met een licht verstandelijke beperking zijn: duidelijkheid, geduld, complimenten geven, eenvoudige taken opgeven, het kind voorbereiden op moeilijke situaties.

Op deze pagina - Tips voor de opvoeding


Leert uw kind moeilijk? Dan kunt u in de opvoeding op een aantal dingen letten.

Veel voorkomende situaties en oplossingen

Tips

Voorbeeld

Geef uw kind een compliment als hij/zij iets goed doet. Hierdoor krijgt uw kind vertrouwen in zichzelf.

Uw kind krijgt een cadeau en zegt: ‘Dank u wel'. Zeg daarna dat hij/zij dit goed heeft gedaan/gezegd.

Geef één opdracht tegelijk. Meerdere opdrachten kan uw kind moeilijk onthouden.

Moet de tafel worden afgeruimd? Vraag dan eerst om bijvoorbeeld de glazen weg te halen. Vraag pas daarna om de borden af te ruimen. En pas daarna om het bestek weg te halen. Kortom, stap voor stap.

Geef uw kind de tijd om te reageren op voorstellen of een opdracht.

Vraagt u uw kind bijvoorbeeld: ‘Ga je mee naar de stad?' Geef uw kind dan de tijd om te bedenken of hij/zij mee wil.

Zeg duidelijk wat uw kind wel en niet mag. Leg in eenvoudige taal uit wat u van hem wilt. Ga niet in discussie.

Er is bijvoorbeeld een regel ‘Schoenen uit als je binnenkomt'. Leg uw kind uit dat vuil vaak aan de onderkant van schoenen zit. U vindt het fijn om het huis schoon te houden. Daarom doet iedereen zijn schoenen uit. U spreekt dus af dat thuis altijd de schoenen uit gaan. Ook al zegt uw kind dat de schoenen niet vuil zijn.

Zegt u tegen uw kind wat hij/zij niet moet doen? Zeg dan ook meteen wat hij/zij wel moet doen.

Grijpt uw kind bijvoorbeeld zonder toestemming in de pot met snoep. Zeg dan dat dat niet mag. En zeg daarna dat hij/zij wel fruit mag pakken.

Zorg voor duidelijke regels en een heldere indeling van de dag (dagritme).

Spreek bijvoorbeeld af dat uw kind 's avonds maximaal 1 uur televisie kijkt.

Maaltijden zijn fijn om regelmaat aan te brengen in de dag. Eet daarom op vaste tijdstippen samen ontbijt, lunch en avondeten.

Maak niet te veel regels. Te veel regels kan uw kind moeilijk onthouden.

Schrijf maximaal 5 huisregels op een blaadje. Hang dit blaadje bijvoorbeeld aan de koelkast. Dit is een centraal punt in het huis; iedereen kan het lezen.

Gebruik hulpmiddelen - zoals foto's of plaatjes - bij het geven van uitleg.

Met een pictobord maakt u de indeling van de dag heel overzichtelijk. Hierin staat stap voor stap wat er gaat gebeuren.

Bereid uw kind altijd goed voor op veranderingen of moeilijke situaties. Vertel vooraf wat er gaat gebeuren. Vertel wat er van hem/haar verwacht wordt. Wanneer het weer afgelopen is. En wat jullie daarna gaan doen.

In het weekend viert u bijvoorbeeld een verjaardagsfeestje van uw andere kind. Vertel dan dat de verjaardag van deze broer of zus thuis wordt gevierd. En dat er bezoek komt. Uw kind heeft dan de tijd om aan dit idee te wennen. Maak een afstreepkalender en herhaal de uitleg op vaste momenten van de dag. Geef ook aan dat het bezoek weer weggaat en dat er daarna wordt opgeruimd.

Help uw kind zelfstandig worden. Leer hem/haar nieuwe vaardigheden. Maar wel in kleine stapjes. Herhaal deze nieuwe vaardigheden.

De eerste nieuwe vaardigheden leert u bijvoorbeeld thuis. Laat uw kind bijvoorbeeld zelf kleding uitzoeken voor de volgende dag, zelf boterhammen smeren voor school en zelf bellen naar de huisarts voor een afspraak.

Ondersteun en adviseer uw kind bij het nadenken over een oplossing. Maar bedenk niet zelf de oplossing voor uw kind.

Stel, uw kind komt er 's avonds laat achter dat hij/zij is vergeten om huiswerk te maken. Zoek dan samen met uw kind naar mogelijke oplossingen.

Laat af en toe een stilte vallen. Uw kind krijgt zo de kans om zelf met oplossingen te komen. En deze met u te bespreken.

Maak iedere dag tijd vrij voor uw kind.

Doe iets leuks of bespreek de dag samen. Laat uw kind bijvoorbeeld helpen met koken.

Vraag op een rustig moment - bijvoorbeeld voor het slapen gaan - wat uw kind die dag heeft meegemaakt. Vraag wat leuk was en wat minder leuk.

Aanbod lvb

Overzicht van instellingen die hulp bieden aan kinderen met een licht verstandelijke beperking en hun ouders.