Onderzoeken rond de eerste 1000 dagen van het kind

Ouders hebben blind vertrouwen in het babyschap in de supermarkt

Waarom kopen ouders van kleine kinderen producten uit het babyschap? Wat is de rol van marketing hierin? Onderzoeksbureau Muzus deed in opdracht van het programma Gezonde en Kansrijke Start kwalitatief onderzoek naar het koopgedrag en de beleving van ouders met een lage SES op het baby- en peuterschap in de supermarkt. Wat blijkt? Ouders hebben een enorme loyaliteit aan het babyschap en hebben een blind vertrouwen in het schap.

Als aanvulling op dit kwalitatieve onderzoek heeft de GGD Amsterdam opdracht gegeven aan Motivaction om een representatieve steekproef te houden onder alle lagen van de bevolking over het gebruik en beeld dat men heeft van het babyschap.

Slaap en groei van Amsterdamse kinderen in de eerste 1000 dagen


In het promotietraject ‘Slaap en groei in de eerste 1000 dagen’ richt Margreet Harskamp zich op slaap en gezondheid tijdens de zwangerschap en baby-peuter leeftijd. In deze studie wordt onderzocht of er factoren in de zwangerschap en baby leeftijd zijn die effect hebben op latere slaapproblemen. En wat het effect is van slaaptekort in de zwangerschap op latere lichaamssamenstelling en bloeddruk van het kind.
Ook is er gekeken of excessief huilen op de leeftijd van 3 maanden verband heeft met latere slaap en groei met behulp van data uit het ABCD cohort. In het Sarphati cohort wordt gekeken hoe vaak slaapproblemen voorkomen in de eerste 2 levens jaren en of vroege slaap of melkvoedingsproblemen een voorspeller zijn van latere slaapproblemen. Als laatste is er onderzocht of het ook positief werkt als we de slaap van baby’s beïnvloeden. Deze studie is gedaan in samenwerking met het Sarphati Instituut en het Amsterdam UMC.

Meer informatie is te vinden op www.sarphati.amsterdam/onderzoek/.

Juiste zorg op de juiste plek

In samenwerking met ZonMw wordt onderzoek gedaan naar nieuwe en andere vormen van zorg om onnodig dure of overbodige zorg te voorkomen en de zorg te verplaatsen naar dichter bij mensen thuis, in hun eigen vertrouwde leefomgeving.
Meer informatie hierover is te vinden op de site van ZonMw.