Pad tot huidige pagina

Dakloosheid

Lijst

De oorzaak van (dreigende) dakloosheid is meestal een samenloop van verschillende problemen. Als er sprake is van acute dakloosheid, bel dan met het informatiepunt Centrale Toegang: 020 555 5996

Aanmelden van een dakloos gezin, jongvolwassene of volwassene

  • De huisarts, het buurtteam of een andere ketenpartner doet samen met de cliënt een melding in Trajectus.
  • Voor gezinnen en jongvolwassenen bestaat ook de mogelijkheid om zich te melden op de Nieuwe Achtergracht 100:
    • Gezinnen: ma, di, do, vr tussen 9.00 en 12.00 uur
    • Jongvolwassenen: dagelijks tussen 9.00 en 15.00 uur
  • Voor volwassenen is er ook de mogelijkheid om zich te melden op de Jan van Galenstraat 323B (ingang bijzondere doelgroepen): ma, di, do, vr tussen 9.00 en 12.00 uur

De GGD onderzoekt vervolgens of het zorgaanbod binnen Beschermd Verblijf/Begeleid Thuis met wooncomponent past bij de problemen en hulpvraag van de burger. Het onderzoek kan bestaan uit een gesprek met de cliënt, diagnostiek, een netwerkonderzoek, etc.

Op basis van het onderzoek wordt een besluit genomen, waarna de cliënt een brief krijgt met daarin het besluit tot toegang of een afwijzing met een advies naar een voorliggende voorziening.

Lijst

Informatiepunt Centrale Toegang:

Voor algemene informatie, bijvoorbeeld over de route voor toegang tot de maatwerkvoorzieningen, of de status van een aanvraag:

Voor intercollegiaal overleg over een specifiek dakloos gezin of jongere mailt u naar cmdg@ggd.amsterdam.nl U krijgt dezelfde dag antwoord.

Dit doet de afdeling Centrale Toegang na de melding

De Centrale Toegang doet WMO-onderzoek voor de regio Amsterdam-Amstelland om de toegang te bepalen tot de maatwerkvoorzieningen Beschermd Verblijf (BV) en Begeleid Thuis (BT) met wooncomponent.

  • We doen WMO-onderzoek bij dak-of thuisloze jongvolwassenen, gezinnen en/of volwassenen om te bepalen of zij binnen de criteria van de WMO vallen en in aanmerking komen voor begeleid thuis met wooncomponent of beschermd verblijf.
  • Waar nodig verwijzen we door naar andere passende zorg. Denk aan het buurtteam voor een lichtere vorm van ondersteuning of het CIZ voor een WLZ-aanvraag.
  • Samen met de cliënt en verwijzer kijken we of alle mogelijkheden voldoende zijn onderzocht en ingezet. Bijvoorbeeld ondersteuning door het sociale netwerk, de inzet van voorzieningen of het vinden van alternatieve woonplekken.