Privacyverklaring inspectie kinderopvang

Graag leggen wij uit hoe GGD Amsterdam omgaat met uw persoonsgegevens, welke persoonsgegevens we verzamelen, en waarvoor wij deze gebruiken. Ook uw rechten ten aanzien van uw persoonsgegevens komen aan de orde. Wij vinden het belangrijk dat u hier goed van op de hoogte bent en vragen u dan ook deze privacyverklaring zorgvuldig te lezen.

Deze privacyverklaring is voor het laatst aangepast op 7-5-2025

Lees deze privacyverklaring in samenhang met de algemene privacyverklaring van GGD Amsterdam.

Wat mogen we en waarom?

Graag leggen we u uit waarvoor we uw persoonsgegevens verwerken.

De Inspectie Kinderopvang van de GGD Amsterdam houdt toezicht op de naleving van de wet Kinderopvang. De toezichthouders hebben persoonsgegevens van bijvoorbeeld personeel en kinderen nodig, om te kunnen bepalen of de opvangvoorziening zich aan de wet- en regelgeving houdt. Bijvoorbeeld om te bepalen of het personeel de juiste kwalificatie heeft en of er genoeg personeel wordt ingezet voor het aantal opgevangen kinderen en hun leeftijd.

Ook verwerkt de Inspectie Kinderopvang meldingen of signalen van bijvoorbeeld ouders of medewerkers wanneer de kwaliteit van de kinderopvang mogelijk onvoldoende wordt gewaarborgd. Deze informatie wordt bewaard en vastgelegd. Dit zijn soms ook persoonsgegevens van personeel en kinderen.

We verzamelen informatie over u om u te kunnen helpen

De GGD Amsterdam moet toezicht houden op de naleving van de wet- en regelgeving voor kinderopvang. Dit staat in de wet[1]

In de AVG[2] is geregeld dat wij persoonsgegevens mogen verwerken om deze taak goed uit te voeren. Zo kunnen wij met uw persoonsgegevens bijvoorbeeld controleren of een personeelslid een verklaring omtrent het gedrag heeft, en of er genoeg personeel wordt ingezet voor het aantal kinderen dat wordt opgevangen.

Daarnaast heeft de toezichthouder verschillende bijzondere bevoegdheden. Een toezichthouder is bijvoorbeeld bevoegd om inlichtingen en inzage te vorderen in bepaalde stukken of gegevensdragers. Een toezichthouder mag ook plaatsen betreden: wij zijn bijvoorbeeld bevoegd om een kindercentrum of kantoor binnen te gaan. Het betreden van een woning is niet toegestaan. Een toezichthouder mag ook kopieën maken en bescheiden tijdelijk meenemen. Dit staat in de Algemene wet bestuursrecht[3]. Of we gebruik maken van de bijzondere bevoegdheden is afhankelijk van de situatie.

Van wie verwerken wij persoonsgegevens?

Wij verzamelen en verwerken persoonsgegevens van:

  • Eigenaren van een kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang of gastouderbureau en gastouders.
  • Personeel dat werkt bij een kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang, gastouderbureau of een gastouder.
  • Kinderen die geplaatst zijn bij een kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang of gastouder, en hun ouders/verzorgers.

Meestal verstrekt u of de kinderopvangorganisatie zelf uw persoonsgegevens aan GGD Amsterdam, maar deze ontvangen wij ook wel eens van andere organisaties of personen. Daar zijn dan in ieder geval de volgende bronnen bij betrokken:

  • Als derden (bijvoorbeeld ouders, oud-medewerkers, of politie) een melding over de kwaliteit doen.
  • Van DUO en Justitie gegevens over (ingetrokken) verklaringen omtrent het gedrag en gedrag van betrokkenen.
  • Van gemeenten, als zij opdracht geven om een onderzoek uit te voeren.
  • Van het gastouderbureau, als zij persoonsgegevens verstrekken over een voorziening voor gastouderopvang.

Welke gegevens verwerken we van u?

Voor het toezicht van de Inspectie Kinderopvang worden onder andere de volgende persoonsgegevens verwerkt:

Wij verzamelen persoonsgegevens van verschillende betrokkenen. Per groep betrokkenen geven we hieronder aan welke persoonsgegevens we kunnen verwerken.

Houders (eigenaren) van een kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang of gastouderbureau en gastouders.

Categorie

Persoonsgegevens

Identificerende gegevens:

ID-document, paspoort, foto, rijbewijs, BSN, naam, geboortedatum, nummer handelsregister.

Fysieke kenmerken:

Leeftijd.

Authenticatie:

Handtekening.

Kennis en geloof:

Kennisniveau.

Opleiding en werk:

Beroep, functietitel, gevolgde opleidingen, VOG, certificaten, werkgeschiedenis.

Gedrag

Houding, attitude.

Strafrechtelijke gegevens:

Beschuldigingen, informatie over intrekken van verklaring omtrent het gedrag.

Communicatie:

Agenda, kalender, afspraken, bevestigingen (bijvoorbeeld t.b.v. bewijs van levering).

Levensloop:

Gebeurtenissen.

Contactgegevens:

Adres, postadres, telefoonnummer(s), emailadres(sen).

Locatiegegevens:

Woonplaats, land.

Transacties:

Financiële transacties, facturen.

Eigenaarsschap/huur:

Bedrijfspand, huurovereenkomst.

Overige:

Relatie tot medewerkers, ouders en geplaatste kinderen.

Personeel dat werkt bij een kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang, gastouderbureau of een gastouder.

Categorie

Persoonsgegevens

Identificerende gegevens:

Naam, ID-document, paspoort, foto, rijbewijs, BSN, geboortedatum.

Etniciteit:

Gesproken talen.

Opleiding en werk:

Beroep, functietitel, gevolgde opleidingen, personeelsdossier, VOG, certificaten, registratie Personenregister kinderopvang, opleidings- en begeleidingsplan.

Strafrechtelijke gegevens:

Beschuldigingen, informatie over intrekken van verklaring omtrent het gedrag.

Gedrag:

Houding, attitude.

Communicatie:

Agenda, kalender, rooster.

Contactgegevens:

Telefoonnummer(s), emailadres(sen).

Locatiegegevens:

Standplaats + adres, woonplaats.

Transacties:

Financiële transacties (betaalverkeer door houder).

Overige:

Relatie tot houder/organisatie, geplaatste kinderen, ouders van cliënten.

Kinderen die geplaatst zijn bij een kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang of gastouder, en hun ouders/verzorgers.

Categorie

Persoonsgegevens

Identificerende gegevens:

Naam, BSN, geboortedatum.

Etniciteit:

Gesproken talen.

Gedrag:

Houding, attitude.

Communicatie:

Aanwezigheid in kinderopvanglocatie, e-mailverkeer met houder.

Contactgegevens:

Telefoonnummer(s), emailadres(sen).

Locatiegegevens:

Adres, woonplaats.

Transacties:

Financiële transacties.

Overige:

Relatie tot houder/organisatie en medewerkers.

Medisch/gezondheid:

Lichamelijke en geestelijke gezondheid, medische voorschriften.

Wij verwerken ook bijzondere persoonsgegevens zoals gegevens over etniciteit en gezondheid. Deze staan vermeld in de tabel hierboven.

Hoelang bewaren wij uw persoonsgegevens?

Wij bewaren uw persoonsgegevens maximaal 5 jaar. Als wij uw persoonsgegevens verzamelen voor het toezicht, maar dit toezicht toch niet uitvoeren, bewaren wij uw gegevens maximaal 1 jaar.

Hiermee houden wij ons aan de archiveringsvereisten zoals die zijn vastgelegd op basis van de Archiefwet en Archiefregeling en landelijk geldende selectielijsten.

Wie heeft toegang tot de informatie over u?

  • De toezichthouders
  • De teamleider
  • De beleidsadviseurs

De toezichthouders hebben deze toegang nodig om het toezicht goed uit te voeren. De teamleider en beleidsadviseurs hebben toegang nodig  om controles uit te voeren. Ook ondersteunen zij toezichthouders bij hun werkzaamheden. De teamleider en beleidsadviseur zijn zelf ook toezichthouder. In sommige gevallen zullen zij uw persoonsgegevens ook in zien om die taak uit te voeren.

Alle medewerkers houden uw informatie geheim. Zij moeten zich houden aan het beleid van de gemeente Amsterdam hierover.

Ontvangen andere organisaties uw gegevens?

We werken samen met toezichthouders van andere GGD’en en met de gemeentes waar wij toezicht houden.

We delen informatie uit openbare inspectierapporten. Wij delen uw persoonsgegevens nooit met deze instanties.

Anderen controleren ons werk ieder jaar

De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op de uitvoering van de wettelijke taken door de gemeentes. Zij beoordelen of wij ons werk goed uitvoeren. Zij maken hierbij geen gebruik van persoonsgegevens. Er worden alleen gegevens over het toezicht gedeeld, bijvoorbeeld of er een jaarlijks onderzoek is uitgevoerd en hoeveel overtredingen zijn geconstateerd.

Wanneer kunnen we uw persoonsgegevens delen met derden?

GGD Amsterdam deelt uw gegevens enkel met derden als de wet dit toestaat. Het kan voorkomen dat wij uw persoonsgegevens aan derde partijen verstrekken, omdat:

  • wij hen hebben ingeschakeld;
  • wij daar een wettelijke grondslag voor hebben;
  • wij dat wettelijk verplicht zijn.

Zij leveren bijvoorbeeld het systeem waarin wij de toezichtsactiviteiten registreren. Ook delen wij persoonsgegevens met de gemeenten, omdat zij deze gegevens nodig hebben voor de handhaving of bij nieuwe aanvragen.

De partijen die in onze of uw opdracht persoonsgegevens verwerken zijn:

  • IT-leveranciers en -dienstverleners.
  • Overheidsdiensten (gemeenten).

Deze privacyverklaring is alleen van toepassing op onze eigen diensten. Wij zijn niet verantwoordelijk voor het privacybeleid van andere websites, die via een link op onze website bereikbaar zijn.

In de algemene privacyverklaring van GGD Amsterdam leest u meer over het verstrekken van gegevens aan derden.

Wat zijn uw rechten rond de informatie over u?

U heeft meerdere rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens.

  1. U heeft het recht om uw persoonsgegevens in te zien;
  2. U heeft het recht om uw persoonsgegevens aan te vullen of te verbeteren
  3. U heeft het recht om te vragen of wij uw persoonsgegevens verwijderen

U heeft het recht om uw persoonsgegevens in te zien

U mag weten welke persoonsgegevens wij van u hebben opgeslagen. Dit geldt voor al uw persoonsgegevens .

U vraagt de persoonsgegevens op via de website van de gemeente Amsterdam. Het kan zijn dat we contact met u opnemen voor aanvullende informatie. Deze informatie hebben we nodig om te weten aan welk dossier uw informatie gelinkt is. Bijvoorbeeld bij welk kindercentrum u gewerkt heeft of uw kinderen zijn opgevangen. Ook willen we soms weten over welke periode het gaat.

U krijgt dan zo snel mogelijk een reactie van ons. Wij maken een kopie van uw persoonsgegevens. Deze kopie krijgt u per e-mail toegestuurd.

  • Wij kunnen zeggen dat u de persoonsgegevens niet mag zien

Dit doen we alleen als dit zware gevolgen heeft voor de mensen die betrokken zijn bij uw situatie. Is dit het geval? Dan leggen wij dat aan u uit.

  • Laat het ons weten als u er met ons niet uitkomt

Dan zorgen wij ervoor dat een neutrale collega jullie helpt. Dit is de functionaris gegevensbescherming. Deze neemt dan het officiële besluit. In dit besluit staat of u de persoonsgegevens mag zien of niet. Als u de persoonsgegevens niet mag zien leggen wij uit waarom niet. Bent u het hier niet mee eens? Dan kunt u bezwaar maken. U leest hier meer over op deze pagina. U kunt ook hulp vragen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

U heeft het recht uw persoonsgegevens aan te vullen of te verbeteren

Laat het ons weten als u het niet eens bent met de persoonsgegevens die wij hebben.

Bijvoorbeeld als de persoonsgegevens niet kloppen. Of als u hier een andere mening over heeft. U kunt dit mailen naar inspectie@ggd.amsterdam.nl of bel hiervoor via telefoonnummer 020-5555575. Als er voldoende reden is om uw persoonsgegevens aan te vullen of verbeteren, dan zullen wij dat doen.

  • Laat het ons weten als u er met ons niet uitkomt

Dan zorgen wij ervoor dat een neutrale collega helpt. Dit is de functionaris gegevensbescherming. Hij neemt dan het officiële besluit. In dit besluit staat of de persoonsgegevens worden aangevuld of verbeterd. Als wij dat niet doen leggen wij uit waarom niet. Bent u het hier niet mee eens? Dan kunt u bezwaar maken. U leest hier meer over op deze pagina. U kunt ook om hulp vragen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

  1. U heeft het recht om te vragen of wij uw persoonsgegevens verwijderen

Er zijn regels over hoe lang wij uw persoonsgegevens mogen bewaren. Wij bewaren uw persoonsgegevens maximaal 5 jaar.

  • U schrijft ons een brief als u wilt dat we uw persoonsgegevens verwijderen

U legt in deze brief uit waarom u wilt dat wij uw persoonsgegevens verwijderen. U stuurt deze brief naar ons via inspectie@ggd.amsterdam.nl. We bekijken vervolgens wat de situatie is. En of het mogelijk is dat we uw persoonsgegevens verwijderen. Daarna nemen we een besluit.

  • U ontvangt een brief van ons als we uw persoonsgegevens verwijderen

We verwijderen uw persoonsgegevens binnen 1 maand na ons besluit. Hierna kan niemand uw persoonsgegevens meer terugvinden in ons systeem.

  • We kunnen besluiten om uw persoonsgegevens toch te bewaren

Ook dan ontvangt u een brief van ons. Hierin leggen we uit waarom we uw persoonsgegevens toch bewaren. Wij zijn verplicht om gegevens te bewaren die in het kader van het toezicht zijn verwerkt. Verzoeken tot verwijderen worden daarom niet snel gehonoreerd.

Bent u het hier niet mee eens? Dan kunt u bezwaar maken. U vraagt dan om het oordeel van een rechter. U leest hier meer over op deze pagina. U kunt ook om hulp vragen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Voor de overige rechten verwijzen we naar de Algemene privacyverklaring.

U kunt verzoeken tot uitoefening van deze rechten ook indienen via het formulier van het Loket Persoonsgegevens.

Hoe beschermen wij uw persoonsgegevens?

Bij GGD Amsterdam zijn diverse beveiligingsmaatregelen getroffen. In de algemene privacyverklaring van GGD Amsterdam leest u meer over de beveiligingsmaatregelen.

Wij nemen alleen persoonsgegevens in behandeling die via ons beveiligde systeem, THKO, worden aangeleverd. Dit systeem wordt beveiligd door de GGD. Dit systeem wordt gedraaid op GGD-servers en is voorzien van tweestaps-authenticatie. Uw gegevens in dit systeem zijn alleen toegankelijk voor toezichthouders, leidinggevenden en beleidsadviseurs.

Contact, vragen of klachten?

Langs verschillende wegen kunt u ons bereiken voor vragen of klachten over de bescherming van uw persoonsgegevens.

U kunt contact opnemen met de Inspectie Kinderopvang via inspectie@ggd.amsterdam.nl of 020-5555575

Via de contactpagina van GGD Amsterdam kunt ook contact opnemen voor vragen of klachten. OP deze pagina vindt u ook telefoonnummers en een contactformulier.

GGD Amsterdam heeft een Functionaris voor de Gegevensbescherming (FG). Dat is een interne toezichthouder en adviseur voor de bescherming van persoonsgegevens. U kunt contact met de FG opnemen via Functionaris.Gegevensbescherming@amsterdam.nl.

Ook kunt u een klacht indienen over GGD Amsterdam bij de landelijke toezichthouder voor de bescherming van persoonsgegevens; de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Kijk voor meer informatie op de website van de AP.

Noten

[1] Artikel 1.61, lid 2 van de wet Kinderopvang en artikel 11, lid 1, sub a van de Regeling wet Kinderopvang.

[2] Artikel 6, lid 1, sub c van de Algemene Verordening Gegevensbescherming

[3] Artikel 5.1 tot en met 5.20 van de Algemene wet bestuursrecht