Pad tot huidige pagina

Hittetips

19 augustus 2020

Lekker weer met echt zomerse temperaturen. Voor veel mensen de tijd om te genieten! Maar te veel hitte is niet goed en kan zelfs gevaarlijk zijn.

Dit geldt vooral voor kwetsbare groepen zoals ouderen, chronisch zieken en jonge kinderen. Neem maatregelen om overlast door hitte te beperken voor uzelf en mensen in uw omgeving.

Blijf daarbij letten op de hygiënemaatregelen die helpen verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Er is grote overlap in de risicogroepen voor hitte en COVID 19

Bekijk ook:

Bekijk de infographic 'aanhoudende hitte'

Infographic "Hoe voorkom je oververhitting". Tekst staat onder dit plaatje

Inhoud infographic: Hoe voorkom je oververhitting?

  • Houd uw huis binnen koel. Gebruik zonnescherm of sluit gordijnen.
  • Drink voldoende (geen alcohol).
  • Hou jezelf cool met water en wind.
  • Blijf uit de zon en bescherm je huid.
  • Vermijd inspanning.
  • Let op jezelf en een ander. Neem contact op, ook via beeld.

Infographic "Wie moeten er extra opletten?". Tekst staat onder dit plaatje

Inhoud infographic 2: Wie moeten er extra opletten?

  • Kinderen (vooral zuigelingen). Hun lichaam warmt sneller op en ze geven geen dorstgevoel aan.
  • Ouderen. Het lichaam past zich minder goed aan in extreme temperaturen en hebben minder snel dorstgevoel.
  • Langdurig medicijngebruikers. Medicijnen kunnen van invloed zijn op de vochthuishouding of omgekeerd.
  • Mensen die buiten werken. Zij verliezen extra veel vocht en het lichaam warmt tijdens de hitte snel op door lichamelijke inspanning.
  • Sporters verliezen extra veel vocht en het lichaam warmt tijdens hitte sneller op door lichamelijke inspanning.
  • Evenementbezoekers bevinden zich vaak in temperatuur verhogende omstandigheden.

Infographic "Wat gebeurt er met je bij oververhitting?". Tekst staat onder dit plaatje

Inhoud infographic 3: Wat gebeurt er met je bij oververhitting?

  • Spierkramp.
  • Heftige dorst.
  • Duizelig/misselijk/verward/braken/hoofdpijn.
  • Ongebruikelijke vermoeidheid.
  • Lichaamstemperatuur boven de 38 graden.
  • Versnelde hartslag

Download hier de Infographic als A3-poster (PDF, 859 kB)

Praktische tips bij hitte

  1. Houd uw huis binnen koel
    Gebruik zonnescherm of sluit gordijnen
    Houd de zon zoveel mogelijk buiten uw woning. Gebruik zonwering van zonsopgang tot zonsondergang. Zonwering aan de buitenkant helpt het beste. Een zonnescherm uit, een schaduwdoek of wit laken ophangen aan de buitenkant van de ramen helpt tegen zoninstraling. Doe rolgordijnen, lamellen, luxaflex dicht als u geen zonwering aan de buitenkant heeft.
  2. Ventileer en lucht uw huis goed tijdens de koelere ochtenden en nachten
    Houd de warmte zoveel mogelijk buiten uw woning. Overdag ventileert u door roosters open te hebben of ramen op kleine kiertjes te zetten. Mechanische ventilatie zet u overdag op een lagere stand. Zodra het buiten koeler is dan binnen, gaat u luchten. U zet dan ramen en deuren wijd tegen elkaar open. Zo kan het huis afkoelen. Zorg wel dat dit inbraakveilig kan. Zet mechanische ventilatie 's nachts in de hoogste stand. Controleer bij een balansventilatiesysteem of de warmtewisselaar uitgeschakeld is en de bypass ingeschakeld. In de gebruiksaanwijzing van het systeem, bij de fabrikant of bij uw verhuurder kunt u hierover meer informatie krijgen.
  3. Maak thuis gebruik van ventilatoren of (mobiele) airconditioning
    Een ventilator koelt lucht niet af, maar blaast het een ruimte door. Hierdoor wordt de gevoelstemperatuur verlaagd en voelt het door de luchtstroom koeler aan. Een mobiele airco is een apparaat dat de lucht koelt maar zelf ook warmte produceert. Voer de warmte van het apparaat af via een slang naar buiten. Probeer het raam waar de afvoerslang naar buiten gaat zoveel mogelijk luchtdicht te maken, bijvoorbeeld met zeil of plastic en tape. Zorg altijd voor goed onderhoud van airco’s.

    Het is nog niet bekend of ventilatoren en mobiele airco’s  in gemeenschappelijke ruimten de besmetting met corona vergroten. Gebruik ventilatoren of mobiele airco’s daarom alleen in gemeenschappelijke ruimten als er geen andere verkoeling mogelijk is. Let erop dat de luchtstroom van een ventilator of mobiele airco niet direct gericht is op personen.

    Zet apparaten in huis die warmte afgeven uit als dat kan zoals lampen, computer, tv en oven.
  4. Heeft uw huis een plat dak?
    Het kan helpen het dak af en toe nat te sproeien met een dun laagje water. Let wel op dat het dak met water niet te zwaar wordt.
  5. Drink voldoende (geen alcohol)
    Drink veel water, thee of koffie. Liefst verdeeld over de dag. Ouderen hebben minder dorstgevoel. Drink ook als u geen dorst heeft. Het is ook belangrijk iets zouts te eten of te drinken zoals bouillon. U drinkt te weinig als u minder plast dan gebruikelijk of als de urine donker van kleur is. Door te zweten, verlies je ongemerkt veel vocht maar ook zout. Dit gebeurt ook bij gebruik van plaspillen. Als je teveel zout verliest, houd je minder vocht vast. Let op: als de huisarts heeft gewaarschuwd om niet te veel te drinken, vraag dan aan uw huisarts advies wat minimaal gedronken moet worden.
  6. Hou jezelf cool met water en wind
    Een ventilator of airco thuis, een verkoelingsspray, een extra douche, koel water op de polsen laten stromen of koele natte handdoekjes in de nek, op enkels en polsen helpen om het lichaam sneller af te koelen. Een koel voetbad kan prettig zijn, let daarbij wel op voor vallen of gladheid. Slaap onder een laken tijdens hitte. Draag luchtige, lichtgekleurde kleding van bijvoorbeeld katoen of linnen. Een koelvest kan ook een goed hulpmiddel zijn bij hittestress. Je kunt ze kopen maar ook zelf maken (PDF, 889 kB). Gaat u naar buiten? Zoek buiten de koelte op in de schaduw en bij water.
  7. Blijf uit de zon en bescherm uw huid
    Zoek de schaduw zoveel mogelijk op. Bescherm uw huid goed met een zonnebrandcrème. Draag luchtige beschermende kleding. Bescherm eventueel de hoofdhuid met een hoed of pet. Meer informatie over zon- en UV straling en bescherming tegen huidkanker, de meest voorkomende vorm van kanker in Nederland, vindt u op de website van KWF.
  8. Vermijd inspanning
    Doe rustig aan tijdens hitte, vooral tussen 12.00-16.00 uur.
    Boodschappen doen, sporten of andere intensieve activiteiten doet u tijdens de koelere momenten, bijvoorbeeld in de ochtend of s avonds.
  9. Let op jezelf en een ander. Neem contact op, ook via beeld
    Ouderen en personen met een kwetsbare gezondheid hebben eerder last van hitte. Ze hebben daarom eerder hulp nodig. Zorgt u voor iemand? Help tijdig bij maatregelen tegen hitte als iemand ze niet goed zelfstandig uit kan voeren. Zorg tijdens uw eigen vakantie dat er vervangende hulp geregeld is.

Gezondheidsklachten door hitte

De belangrijkste klachten die we kunnen krijgen bij uitdroging door oververhitting zijn heftige dorst, een gevoel van uitputting, concentratieproblemen, duizeligheid, prikkelbaarheid, misselijkheid, soms braken, hoofdpijn, kramp in de spieren of een snelle polsslag.

Wat kunt u doen bij uitdrogingsverschijnselen?: drink veel water en eet of drink wat zouts, bijvoorbeeld bouillon. Ga uit de zon en zoek wat koelte (bijvoorbeeld op een plek waar een briesje staat).

In het ergste geval kan er warmteberoerte optreden. Een warmteberoerte kunt u herkennen aan: plotselinge bewusteloosheid, soms spiertrekkingen en/of insulten (schokken van het lichaam), een sterk oplopende lichaamstemperatuur (boven 41 graden Celsius) een droge, warme en rode huid geen zichtbaar zweet op de huid.

Wat kunt u doen bij warmteberoerte?: bij warmteberoerte moet u direct de ambulancedienst (112) bellen voor spoedeisende hulp. Daarnaast moet u meteen lichaamstemperatuur zien te verlagen door te ventileren, de persoon in de schaduw te leggen en de huid af te koelen met water of natte handdoeken.

Kwetsbare groepen
Sommige mensen zijn extra kwetsbaar voor hitte: ouderen (65+), mensen met een zwakke gezondheid of chronische ziekten, patiënten van verpleeg- en verzorgingstehuizen, mensen met hart-, vaat- en longaandoeningen, diabetespatiënten, dak- en thuislozen, baby’s en peuters, - sporters, deelnemers aan (buiten)evenementen of mensen die zich op een andere wijze zwaar lichamelijk inspannen.

Bent u (over)verhit, voelt u zich niet goed of maakt u zich zorgen? Kijk op thuisarts.nl of neem contact op met de huisarts.

Hitte en medicijnen

Bij een aantal aandoeningen kunnen medicijnen de temperatuurregulatie beïnvloeden. Voorbeelden zijn medicijnen bij hartfalen, angina pectoris, hoge bloeddruk, de ziekte van Parkinson, depressie en psychose.

Meer informatie over deze medicijnen is te vinden op de volgende websites:

Op deze sites is ook informatie te vinden over gevolgen van hitte, risicogroepen bij hitte en over het bewaren van medicijnen als het warm is.
Zorgverleners kunnen bij het verstrekken van deze medicijnen met een hitteperiode in het vooruitzicht aandacht besteden aan de eventuele bijkomende risico’s.
Omgekeerd, als gebruiker van de genoemde medicijnen is het verstandig om eventuele vragen te richten aan de eigen huisarts of apotheker. Op de infographic is hier al een aanbeveling over opgenomen. De infographic kan in de wachtruimte van de huisarts of bij de apotheek worden opgehangen als poster en neergelegd als folder.

Folders en websites

Informatiemateriaal voor professionals