Pad tot huidige pagina

Privacyverklaring Centrum Seksuele Gezondheid (CSG) eenvoudige taal

Deze privacyverklaring hoort bij de algemene privacyverklaring van de GGD Amsterdam. We pasten deze privacyverklaring op 01-08-2023 aan.

Uw gegevens zijn privé. Dat staat in de wet AVG. AVG is de Algemene Verordening Gegevensbescherming. U ziet hieronder hoe we uw gegevens gebruiken. En wat uw rechten zijn.

Van wie wij persoonsgegevens gebruiken

We gebruiken uw persoonsgegevens als u cliënt bent bij ons. Of als u meedoet aan een onderzoek van ons.

We verzamelen uw gegevens alleen als

  • we dit van de wet moeten doen
  • het in het algemeen maatschappelijk belang is
  • het nodig is om een overeenkomst uit te voeren

Deze gegevens hebben we nodig

Uw naam, adres en woonplaats (NAW-gegevens)

  • Uw geboortedatum
  • Uw geboorteplaats
  • Uw geslacht
  • Uw telefoonnummer
  • Uw e-mailadres
  • Welke opleiding u heeft gevolgd
  • Of u seks heeft met dezelfde partner. Of met verschillende partners.

We gebruiken ook bijzondere persoonsgegevens, zoals:

  • gegevens over uw afkomst of etnische achtergrond
  • seksuele gerichtheid
  • medicijngebruik
  • resultaten van soa-onderzoeken die u ergens heeft laten doen
  • diagnosen en toegepaste behandelingen
  • lichaamsmateriaal, als u meewerkt aan medisch onderzoek

Hoe we aan de persoonsgegevens komen

We verzamelen persoonsgegevens bij medische behandelingen. Bijvoorbeeld bij soa-testen. Of bij de Sense-gesprekken. Dat zijn jongerenspreekuren tot 25 jaar.

Verplicht informeren over besmettelijke ziekten

Een soa is een besmettelijke ziekte die je door seks krijgt. We moeten de overheid informeren over besmettelijke ziekten. We geven informatie over de soort besmettelijke ziekten. En hoeveel mensen met dezelfde besmetting bij ons komen.

We geven geen informatie over personen.

Informeren van andere organisaties

Soms hebben we hulp nodig bij de behandeling. Bijvoorbeeld van een specialist. We vragen u eerst of u dit goed vindt. En of die persoon uw persoonsgegevens mag zien.

U mag dit weigeren. U blijft dan voor behandeling bij de GGD.

Wij zijn verantwoordelijk bij spoed of gevaar.

Soms moeten we snel helpen. Daarom helpen we soms zonder toestemming van de cliënt.

We gebruiken persoonsgegevens bij wetenschappelijk onderzoek.

We doen wetenschappelijk onderzoek.Zo kunnen we ziektes beter opsporen en behandelen. We gebruiken dan persoonsgegevens van deelnemers aan wetenschappelijk onderzoek. Soms krijgt u de vraag of u wilt meedoen. U hoeft niet mee te doen. U mag altijd weigeren.

We onderzoeken ook via de dossiers die we hebben. De onderzoekers bekijken de medische gegevens of afgenomen lichaamsmateriaal. Dan moeten we eerst toestemming vragen.

Elektronisch patiënten systeem

Alle persoonsgegevens komen in ons elektronisch patiënten systeem. Alleen onze medewerkers kunnen in dit systeem. We controleren het systeem elk jaar.

Tijdelijk bewaren van persoonsgegevens

We bewaren uw gegevens 20 jaar. Verzamelde gegevens voor wetenschappelijk onderzoek bewaren we 25 jaar.

Meer informatie.

Bel met het Centrum voor Seksuele Gezondheid als u vragen heeft.

Klacht indienen

U kunt een klacht indienen als u vindt dat wij niet goed met uw gegevens omgaan. Dat kan bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Kijk op de website hoe u een klacht indient: de website van de AP

Bekijk hier de uitgebreide Privacyverklaring van het Centrum Seksuele Gezondheid