Privacyverklaring Medische Advisering

Deze privacyverklaring is voor het laatst aangepast op 21-12-2022.

Lees deze privacyverklaring in samenhang met de algemene privacyverklaring van GGD Amsterdam.

Graag leggen wij uit hoe GGD Amsterdam omgaat met uw persoonsgegevens, welke persoonsgegevens we verzamelen, en waarvoor wij deze gebruiken. Ook uw rechten ten aanzien van uw persoonsgegevens komen aan de orde. Wij vinden het belangrijk dat u hier goed van op de hoogte bent en vragen u dan ook deze privacyverklaring zorgvuldig te lezen.

Wat mogen we en waarom?

Graag leggen we u uit waarvoor we uw persoonsgegevens verwerken


De artsen en verpleegkundigen van het team Sociaal Medische Advisering geven medisch advies in het kader van bijzondere bijstand, parkeervergunningen, ontheffing voor het inburgeringsexamen, schuldsanering, huisvesting en leerlingenvervoer.

FGMA verzamelt en gebruikt persoonsgegevens voor de volgende doeleinden, en alleen voor zover noodzakelijk: medische advisering; het uitvoeren van administratieve handelingen, zoals het versturen van brieven of het invoeren van rapportages; het (laten) uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek; het behandelen van (tucht) klachten; intern onderzoek bij calamiteiten; het verlenen van medewerking aan onderzoeken van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd.

We verzamelen informatie over u om u te kunnen helpen

Wij verzamelen gegevens op grond van uw toestemming, maar ook op basis van de volgende wetten:

  • Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst
  • Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg

Van wie verwerken wij persoonsgegevens?

Bij Medische Advisering worden persoonsgegevens verwerkt van cliënten die voor een medische keuring komen.

Ontvangen wij uw gegevens van andere organisaties?

Meestal verstrekt u zelf uw persoonsgegevens aan GGD Amsterdam, maar deze ontvangen wij ook wel eens van andere organisaties of personen. Wij voeren de medische keuringen uit voor onder andere de gemeente Amsterdam. Van de gemeente Amsterdam krijgen wij de aanvraag voor de keuring.

Welke gegevens bewaren we van u?

Voor de Medische Advisering worden onder andere de volgende persoonsgegevens verwerkt:

  • Naam
  • Adres
  • Geboortedatum
  • Burgerservicenummer (BSN)
  • Alle andere relevante gegevens over de situatie

Naast bovenstaande persoonsgegevens verwerken wij van u ook bijzondere persoonsgegevens, zoals:

  • Gegevens over lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Piercings
  • Tatoeages

Hoelang bewaren wij uw persoonsgegevens?

Op grond van de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO) bewaren wij uw gegevens 20 jaar na het eindigen van de behandeling. De termijn begint te lopen op het moment dat de gegevens worden vastgelegd. GGD Amsterdam kan het dossier echter langer bewaren indien dit redelijkerwijs uit de zorg van een goed hulpverlener voortvloeit.

Wie heeft toegang tot de informatie over u?

Medewerkers die u helpen mogen de informatie over u bekijken.

Bijvoorbeeld onderstaande medewerkers:

  • De contactpersoon die de aanvraag voor de medische keuring ontvangt en vervolgens de afspraak voor de keuring inplant;
  • De artsen en verpleegkundigen die medische keuring uitvoeren;
  • Medewerkers die onze administratie doen.

Voor allen geldt: zij mogen alleen die informatie inzien die nodig is voor hun werk.

Ontvangen andere organisaties uw gegevens?

Gegevens worden gedeeld met andere organisaties als u hiervoor toestemming geeft. Voorbeelden zijn de aanvragende partij, zodat bijvoorbeeld de bijzondere bijstand uit betaald kan worden. Maar ook kan meer informatie omtrent uw aandoening opgevraagd worden bij uw huisarts of behandeld arts. Daarnaast controleert bijvoorbeeld iemand van de afdeling administratie of onze geldzaken nog kloppen.

  • Gegevens kunnen gedeeld worden met de volgende organisaties:
  • WPI
  • Dienst Wonen
  • Stadskantoor
  • Woningbouwvereniging
  • Rechtbank
  • Zorgverlener
  • Klachten coördinator
  • Juridisch bureau gemeente
  • Bezwaarcommissie

In de algemene privacyverklaring van GGD Amsterdam leest u meer over het verstrekken van gegevens aan derden.

Wat zijn uw rechten rond de informatie over u?

Voor uw rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens verwijzen we naar de algemene privacyverklaring.

U kunt verzoeken tot uitoefening van deze rechten indienen via het formulier van het Loket Persoonsgegevens

Hoe beschermen wij uw persoonsgegevens?

Bij GGD Amsterdam zijn diverse beveiligingsmaatregelen getroffen. In de algemene privacyverklaring van GGD Amsterdam leest u meer over de beveiligingsmaatregelen.

Alleen medewerkers die toegang moeten hebben voor hun werkzaamheden, hebben toegang tot de systemen waarin de persoonsgegevens verwerkt worden. Toegang tot het systeem is geregeld door middel van tweefactorauthenticatie. Daarnaast worden alle wijzigingen in het systeem gelogd en worden de logbestanden gecontroleerd op onregelmatigheden.

Contact, vragen of klachten?

Langs verschillende wegen kunt u ons bereiken voor vragen of klachten over de bescherming van uw persoonsgegevens.

Vragen kunnen gestuurd worden naar privacyfgma@ggd.amsterdam.nl of u kunt bellen met 020 555 5505

Via de contactpagina van GGD Amsterdam kunt ook contact opnemen voor vragen of klachten. Op deze pagina vindt u ook telefoonnummers en een contactformulier
GGD Amsterdam heeft een Functionaris voor de Gegevensbescherming (FG). Dat is een interne toezichthouder en adviseur voor de bescherming van persoonsgegevens. U kunt contact met de FG opnemen via Functionaris.Gegevensbescherming@amsterdam.nl

Ook kunt u een klacht indienen over GGD Amsterdam bij de landelijke toezichthouder voor de bescherming van persoonsgegevens; de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Kijk voor meer informatie op de website van de AP.